Bygg upp en data-driven organisation
Idag är data-drivna bolag de högst värderade. Google med data-drivet sök, Amazon med data-drivna rekommendationer och Facebook med data-drivet innehåll.
Dessa bolag har ett stort affärsvärdet genom data precis som Tesla och Netflix. Gemensamt för dessa är att de ser data som en viktig tillgång, att kännedomen om dess data är hög, att det finns en stark dataorganisation och att värdet av det data-drivna är tydligt.
Hur bygger man en data-driven organisation, kultur och får till data-drivna lösningar?
En bra början är att ha med det i visionen och i den strategiska inriktningen av verksamheten.
Vanligtvis sätter man därefter mål och delmål över en femårsperiod.
För att få till målen bör man veta sitt nuläge med mognadsgrad, förmåga, nuvarande tekniska lösning och kompetens. Det kan krävas en genomlysning med en förstudie innehållande några workshops för att sätta nå dit.
En sådan förstudie bör innehålla:
Involvering nyckelpersoner
Synpunkter från ledningen
Fokusområden för det data-drivna initiativet
Därefter genomförs en gemensam brainstorming kring strategisk vision innehållande en framtida data-driven organisation för att få samsyn över förändringen.
Nästa workshop kan innehålla
Mål och delmål
Strategi för framtida arbetssätt,
Roadmap och uppväxling
Aktiviteter och milstolpar
Arbetet fortskrider genom att identifiera nuläge och framtida läge avseende
Datakällor
Intressenter
Målgrupper
Befintliga lösningar
Processer
KPI:er och andra viktiga nyckeltal
Arbetet resulterar i
Vision
GAP-Analys mellan nuläge och önskat läge
SWOT-analys av styrkor och svagheter
Roadmap framåt
Organisation
Därefter arbetar man fram organisationsförslaget för att genomföra visionen:
Här listar jag viktiga spelare i en modern data-driven organisation:
Sponsor: För att bli data-driven krävs en sponsor som brinner för initiativet. Den bör sitta i ledningsgruppen och ha mandat att investera i visionen, organisationen och lösningen.
Sponsorn sätter strategiska riktlinjer och gör revision av framsteg.
Sätter tillsammans med projektledare förutsättningarna.
Skyddar investeringen och teamet
Skalar upp eller skalar ner initiativet
Ledare: Operativ ledare för initiativet.
Leder teamet och projektet/projekten
Ser till att mål och leveransmål uppnås
Ser till att förutsättningar finns
Hanterar extena resurser
Organiserar teamet
Eldsjäl/Champion: Brinner för visionen och för det data-drivna intiativet
Inspirerar, utbildar, coachar och missionerar
Hjälper verksamheten att lyckas med engagemanget
Visar vägen med bra exempel
Hittar de data-drivna frågorna som kan besvaras
Data-arkitekt: Brinner för datakvalitet och struktur
Hjälper till med tillgång till data
Hjälper till med rätt datastruktur
Hjälper till med dataflöden
Hjälper till med komplexa datafrågor
Hjälper till med enkla, smarta dataset
Verktygsexpert: Brinner för data-drivna lösningar
Administrerar access
Utbildar och ger expertråd avseende verktygen
Publicerar och kommunicerar certifierade lösningar
Ansvarar för arbetet i verktygen
Datavärd: Har kunskap om datan.
Har kontroll på all masterdata
Vet hur data skall organiseras i grupper hierarkier mm
Bestämmer vilken data som gäller
Ser till att data håller hög kvalitet
Har kontroll över vem som äger datat och hur det underhålls
Superanvändare: Brinner för analys, automatisering och visualisering
Bygger och underhåller rapporter
Använder rapporter
Konsument: Använder analyser och rapporter för att ta beslut
Vet vilka frågor som behöver besvaras
Har krav
Vill bli en mer data-driven beslutsfattare
Använder resultat och verktyg
Vill ni också bli data-drivna? Skicka ett mejl till hakan.alsen@dataset.se.