Bygg upp en data-driven organisation

Idag är data-drivna bolag de högst värderade. Google med data-drivet sök, Amazon med data-drivna rekommendationer och Facebook med data-drivet innehåll.

Dessa bolag har ett stort affärsvärdet genom data precis som Tesla och Netflix. Gemensamt för dessa är att de ser data som en viktig tillgång, att kännedomen om dess data är hög, att det finns en stark dataorganisation och att värdet av det data-drivna är tydligt.

Hur bygger man en data-driven organisation, kultur och får till data-drivna lösningar?

En bra början är att ha med det i visionen och i den strategiska inriktningen av verksamheten.

Vanligtvis sätter man därefter mål och delmål över en femårsperiod.

För att få till målen bör man veta sitt nuläge med mognadsgrad, förmåga, nuvarande tekniska lösning och kompetens. Det kan krävas en genomlysning med en förstudie innehållande några workshops för att sätta nå dit.

En sådan förstudie bör innehålla:

  • Involvering nyckelpersoner 

  • Synpunkter från ledningen

  • Fokusområden för det data-drivna initiativet 

Därefter genomförs en gemensam brainstorming kring strategisk vision innehållande en framtida data-driven organisation för att få samsyn över förändringen.

Nästa workshop kan innehålla

  • Mål och delmål

  • Strategi för framtida arbetssätt, 

  • Roadmap och uppväxling 

  • Aktiviteter och milstolpar

Arbetet fortskrider genom att identifiera nuläge och framtida läge avseende 

  • Datakällor 

  • Intressenter 

  • Målgrupper

  • Befintliga lösningar 

  • Processer 

  • KPI:er och andra viktiga nyckeltal

Arbetet resulterar i

  • Vision

  • GAP-Analys mellan nuläge och önskat läge

  • SWOT-analys av styrkor och svagheter

  • Roadmap framåt

  • Organisation

Därefter arbetar man fram organisationsförslaget för att genomföra visionen:

Här listar jag viktiga spelare i en modern data-driven organisation:

Sponsor: För att bli data-driven krävs en sponsor som brinner för initiativet. Den bör sitta i ledningsgruppen och ha mandat att investera i visionen, organisationen och lösningen.

  • Sponsorn sätter strategiska riktlinjer och gör revision av framsteg.

  • Sätter tillsammans med projektledare förutsättningarna.

  • Skyddar investeringen och teamet

  • Skalar upp eller skalar ner initiativet

Ledare: Operativ ledare för initiativet.

  • Leder teamet och projektet/projekten

  • Ser till att mål och leveransmål uppnås

  • Ser till att förutsättningar finns

  • Hanterar extena resurser

  • Organiserar teamet

Eldsjäl/Champion: Brinner för visionen och för det data-drivna intiativet

  • Inspirerar, utbildar, coachar och missionerar

  • Hjälper verksamheten att lyckas med engagemanget

  • Visar vägen med bra exempel

  • Hittar de data-drivna frågorna som kan besvaras

Data-arkitekt: Brinner för datakvalitet och struktur

  • Hjälper till med tillgång till data

  • Hjälper till med rätt datastruktur

  • Hjälper till med dataflöden

  • Hjälper till med komplexa datafrågor

  • Hjälper till med enkla, smarta dataset

Verktygsexpert: Brinner för data-drivna lösningar

  • Administrerar access

  • Utbildar och ger expertråd avseende verktygen

  • Publicerar och kommunicerar certifierade lösningar

  • Ansvarar för arbetet i verktygen

Datavärd: Har kunskap om datan.

  • Har kontroll på all masterdata

  • Vet hur data skall organiseras i grupper hierarkier mm

  • Bestämmer vilken data som gäller

  • Ser till att data håller hög kvalitet

  • Har kontroll över vem som äger datat och hur det underhålls

Superanvändare: Brinner för analys, automatisering och visualisering

  • Bygger och underhåller rapporter

  • Använder rapporter

Konsument: Använder analyser och rapporter för att ta beslut

  • Vet vilka frågor som behöver besvaras

  • Har krav

  • Vill bli en mer data-driven beslutsfattare

  • Använder resultat och verktyg

Vill ni också bli data-drivna? Skicka ett mejl till hakan.alsen@dataset.se.

Nästa
Nästa

Oracle analytics dataset